Budowa długo wyczekiwanej obwodnicy Náchodu postępuje w szybkim tempie. W ostatnich dniach prowadzone były liczne prace – między innymi przygotowania do drążenia tunelu w Dolní Radechové, zaplanowanego na jesień tego roku. Na budowie regularnie odbywają się wizyty kontrolne przedstawicieli lokalnych władz oraz wykonawcy.
O realizację inwestycji, która ma duże znaczenie międzynarodowe przez wiele lat zabiegał pan Jan Birke - Starosta Náchodu.
W tym tygodniu inwestycję odwiedził przewodniczący polskiej części Euroregionu Glacensis, pan Czesław Krecichwost, wspólnie ze starostą Janem Birke. Jego obecność podkreśla, że znaczenie obwodnicy wykracza poza granice Czech – nowa trasa przyniesie korzyści także mieszkańcom Polski.
W szczycie sezonu budowlanego na obwodnicy pracuje codziennie od 400 do 500 osób. Zgodnie z harmonogramem, prace przebiegają sprawnie i zgodnie z planem.
Miasto Náchod dziękuje wszystkim pracownikom za ich zaangażowanie – efektem będzie wyraźna poprawa sytuacji komunikacyjnej w całym regionie, po obu stronach granicy..
Korzyści dla Polski, Dolnego Śląska i Euroregionu Glacensis
- Odciążenie przejścia granicznego Kudowa–Náchod
Codziennie przez Náchod przejeżdża ok. 24 000 samochodów osobowych i 6 000 ciężarówek. Przeniesienie tranzytu na obwodnicę zmniejszy zatory na trasie Kłodzko – Kudowa Zdrój, poprawiając komfort kierowców zarówno lokalnych, jak i tranzytowych.
- Skrócenie czasu podróży do Czech i Pragi
Obwodnica odciąży główną trasę E67 do Pragi, która nadal pozostanie szybsza nawet po ukończeniu autostrady D11. Polska część regionu skorzysta z płynniejszego przejazdu, co przyspieszy transport towarów i osób.
- Wspieranie rozwoju gospodarczego przygranicza
Usprawniony tranzyt to znacznie łatwiejszy dostęp do czeskich stref przemysłowych, na przykład Škoda Auto w Rychnowie nad Kněžnou. Dla polskich firm oznacza to szybszy transport towarów, sprawniejszą logistykę, większe możliwości inwestycyjne, a także ułatwiony dojazd pracowników z Polski do pracy w Czechach. To doskonały przykład inwestycji o zasięgu lokalnym i międzynarodowym, gdzie współpraca polsko-czeska przynosi realne korzyści mieszkańcom, przedsiębiorcom i turystom.
- Zmniejszenie natężenia ruchu na dolnośląskich drogach lokalnych
Lepszy przepływ ruchu przez Náchod przekłada się na mniejsze korki w Kudowie, Kłodzku oraz na polskiej części drogi krajowej nr 8 po stronie granicy, co podniesie bezpieczeństwo i ograniczy zużycie dróg.
- Lepsze połączenie z modernizowaną infrastrukturą czeską, europejską
Obwodnica łączy się z rozbudowywaną siecią dróg i tuneli – to nie tylko autostrada D11 do granicy, ale również trwające inwestycje w autostradę D35 oraz istniejące obwodnice, jak ta przy Jaroměř. Dzięki temu polski kierowca zyskuje wiele korzyści: płynny ruch, zwiększone bezpieczeństwo i komfort podróży.
Po stronie czeskiej realizowane są:
- Autostrada D11 – 21‑kilometrowy odcinek Trutnov – granica z Polską, budowany od października 2024 roku, z planowanym uruchomieniem już części blisko granicy wiosną 2026 roku. Całość ma być ukończona do początku 2028 roku.
- Autostrada D35 – fragment Džbánov–Litomyšl (ok. 7,6 km), realizowany przez polską firmę Budimex, planowany do oddania w 2027 roku jako część szerszej trasy do Hradec Králové, która ma być gotowa do 2028 roku.
- Obwodnica Náchodu – ok. 6,5 km drogi I/33 przy granicy, z dwoma tunelami, mostami i ekranami akustycznymi, zakończenie przewidziane na I kwartał 2028 roku.
Dla kierowców z Dolnego Śląska oznacza to:
- inną opcję wyjazdu na trasę S3, a następnie autostradę D11 – płynniejszy przepływ na granicy.
- połączenie sieci tych tras z polską Autostradą S3, co znacząco ułatwia podróże nad polskie morze – często wybierane przez Czechów.
- Skrócenie podróży międzynarodowych – bezpośrednie połączenie S3 ➝ D11 ➝ Praga - Szczecin – z perspektywą europejskiej osi transportowej.
- Wzmocnienie transgranicznych powiązań – poprawa logistyki, większy komfort dla turystów i pracowników przekraczających granicę.
Budowa obwodnicy Náchodu to inwestycja, która:
- Poprawi przepustowość ruchu przygranicznego i zredukuje natężenie ruchu w polskich miastach przy granicy,
- Zmniejszy czas podróży do i przez Czechy oraz polepszy połączenie z Europą
- Wzmocni gospodarkę regionu przy wsparciu Euroregionu Glacensis,
- Umocni transgraniczną współpracę infrastrukturalną w Euroregionie Glacensis.
To doskonały przykład inwestycji o wymiarze lokalnym i międzynarodowym, gdzie współdziałanie polsko-czeskie przynosi realne korzyści mieszkańcom, przedsiębiorcom i turystom.
Modernizacja drogi nr 8 po polskiej stronie jest wciąż w toku, dlatego obwodnica Náchodu staje się tymczasowym, ale znaczącym rozwiązaniem usprawniającym przejazdy w regionie. Obwodnica pozwoli na połączenie istniejącej infrastruktury z polską drogą nr 8 oraz czeską siecią D11 i I33 — co zwiększy przepustowość i wygodę podróży transgranicznych.